4 stycznia 2025 r. na stacji AVIA w Myszęcinie przeprowadzono pierwsze testowe tankowanie ciągnika Renault Trucks, obsługiwanego przez AsstrA-Associated Traffic AG, paliwem HVO100. Grupa Unimot, właściciel sieci stacji AVIA i wyłączny dystrybutor tego paliwa na stacjach paliw w Polsce, aktywnie wspiera redukcję emisji gazów cieplarnianych, oferując innowacyjne paliwa alternatywne.
HVO100 – fundament zrównoważonej transformacji energetycznej
Dekarbonizacja transportu wymaga synergii nowoczesnych technologii, ścisłej współpracy międzysektorowej oraz wprowadzenia skutecznych regulacji. W tym kontekście HVO100, niskoemisyjne paliwo produkowane na bazie m.in. zużytych olejów roślinnych, stanowi fundament działań na rzecz ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Dzięki swoim unikalnym właściwościom wpisuje się w globalne dążenia do minimalizacji śladu węglowego, a także efektywnie wspiera realizację strategii zrównoważonego rozwoju poprzez wykorzystanie wtórne wykorzystanie wprowadzonych już do obiegu surowców.
– Jako lider wśród importerów paliw w Polsce, cieszymy się z rozpoczęcia współpracy z AsstrA-Associated Traffic AG, której działalność koncentruje się na tworzeniu zrównoważonych łańcuchów dostaw. Paliwo HVO to efektywne rozwiązanie, które pozwala na redukcję emisji śladu węglowego bez potrzeby inwestowania w nową flotę czy jej modyfikację. Stanowi ono praktyczną i dostępną alternatywę dla tradycyjnego oleju napędowego, dzięki której nasi partnerzy mogą bez przeszkód realizować swoje cele środowiskowe. Projekt wdrożenia paliwa HVO opiera się na kompleksowym, wieloetapowym planie – od testów operacyjnych i analizy technicznej po optymalizację logistyki dostaw – podkreśla Wojciech Iwulski, Climate Solutions Director w UNIMOT S.A.
Kompleksowe podejście do wdrożenia HVO100
Grupa Unimot proponuje wdrażanie paliwa HVO100 w oparciu o przemyślany i elastyczny plan, opracowywany z udziałem ekspertów UNIMOT S.A., którzy towarzyszą klientom na każdym etapie realizacji. W ramach tego procesu podejmowane są różnorodne działania, takie jak testowe tankowanie określonej ilości paliwa, pozwalające na praktyczną ocenę jego efektywności
w codziennej eksploatacji, a także analiza techniczna przeprowadzana wspólnie z producentami silników w celu potwierdzenia pełnej kompatybilności z flotą pojazdów. Istotnym elementem jest również szczegółowa weryfikacja dokumentacji paliwa pod kątem wymagań kluczowych interesariuszy, takich jak klienci, instytucje finansowe czy ubezpieczyciele. Dodatkowo wdrażane są procedury związane z zarządzaniem dokumentacją zakupową oraz opracowywany jest plan logistyki dostaw, dostosowany do specyfiki tras przewozowych i lokalizacji odbiorców w Polsce. Tak kompleksowe i zindywidualizowane podejście zapewnia skuteczność procesu oraz maksymalne wykorzystanie możliwości, jakie oferuje paliwo HVO100.
Partnerstwo z AsstrA-Associated Traffic AG i Renault Trucks Polska – innowacje w praktyce
Współpraca Grupy Unimot z firmami AsstrA i Renault Trucks Polska to modelowy przykład wdrażania paliw alternatywnych w transporcie, integrujący kluczowe elementy łańcucha dostaw: przewoźnika, spedytora i producenta taboru. Projekt objął realizację testowego wdrożenia HVO100, które pozwoliło na praktyczną weryfikację zastosowań tego paliwa w specyficznych warunkach logistycznych partnerów.
– Stawiamy na innowacje, które realnie przyczyniają się do redukcji śladu węglowego naszych klientów. Korzystając z nowego ekologicznego paliwa, nie tylko minimalizujemy zanieczyszczenie środowiska, ale również wspieramy transformację branży logistycznej – wskazuje Dmitri Krõlov, Sustainable Development Manager w AsstrA-Associated Traffic AG.
W trakcie projektu analizowano kluczowe aspekty, takie jak zgodność techniczna, dostosowanie dokumentacji operacyjnej oraz planowanie logistyki dostaw. Szczególną wartością była możliwość wymiany doświadczeń między partnerami, co wzmocniło potencjał współpracy
i wsparło realizację wspólnych celów dekarbonizacji.
– Współpraca firm takich jak AsstrA, Renault Trucks Polska i Unimot S.A. pokazuje, że połączenie innowacyjnych technologii i odpowiedzialnego podejścia do środowiska może przynieść realne efekty w walce ze zmianami klimatycznymi – zaznacza Jarosław Zwoliński, Key Account Manager w Renault Trucks Polska.
Projekt potwierdził, że takie inicjatywy mogą skutecznie wspierać zarówno transformację branży logistycznej, jak i redukcję śladu węglowego, co jest kluczowe w kontekście działań na rzecz ochrony środowiska.
HVO100 – inwestycja w partnerstwo i innowacje
Grupa Unimot konsekwentnie dywersyfikuje swoją ofertę, koncentrując się na zwiększaniu udziału niskoemisyjnych produktów i usług, takich jak HVO100, oferując firmom realne możliwości wspierania ich celów operacyjnych i środowiskowych.
Testowe tankowanie w Myszęcinie jest przykładem wzorcowej współpracy na rzecz efektywnego wdrażania innowacyjnych rozwiązań w transporcie. Partnerstwa z uznanymi firmami, takimi jak AsstrA-Associated Traffic AG i Renault Trucks Polska, są dowodem na wartość dodaną, jaką Grupa Unimot wnosi w realizację projektów transportowych. Dzięki wspólnym działaniom możliwe jest efektywne wdrażanie nowoczesnych rozwiązań przy jednoczesnym wspieraniu zrównoważonego rozwoju.
HVO100: Paliwo nowej generacji wspierające dekarbonizację transportu
HVO100 (ang. Hydrogenated Vegetable Oil) to zaawansowane technologicznie paliwo syntetyczne przeznaczone do pojazdów z silnikami wysokoprężnymi*. W porównaniu
z tradycyjnym olejem napędowym ON-B0, HVO100 charakteryzuje się nawet do 90% niższą emisyjnością gazów cieplarnianych, w tym CO2, kalkulowaną z uwzględnieniem całego cyklu życia paliwa – od produkcji, przez transport, po spalanie, co czyni HVO100 istotnym narzędziem w dekarbonizacji sektora transportu. Ten wynik potwierdzają np. wskaźniki konwersji przyjmowane przez administrację brytyjską w raportowaniu emisyjności** (Department for Environment, Food and Rural Affairs UK).
Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych wynika z zastosowania zasad gospodarki cyrkularnej, tj. wykorzystania wprowadzonych już do obiegu surowców, takich jak np. zużyte oleje roślinne. Emisja CO2 generowana podczas spalania HVO100 jest uznawana za neutralną klimatycznie, ponieważ jest kompensowana na wcześniejszych etapach cyklu życia paliwa. W obliczu globalnych wyzwań klimatycznych oraz unijnych regulacji dotyczących redukcji emisji gazów cieplarnianych, HVO100 zyskuje na znaczeniu, wspierając wysiłki na rzecz minimalizacji śladu węglowego transportu.
* Przed użyciem paliwa HVO100 należy upewnić się, że pojazd jest do tego przystosowany zgodnie z zaleceniami producenta.
** Department for Environment, Food and Rural Affairs UK - Conversion factors 2023: https://www.gov.uk/government/publications/greenhouse-gas-reporting-conversion-factors-2023